Pekan virtuaalimuseo

 

 

COMMODORE VIC 20 - "Valtakunnan ykköskoneen" edeltäjä.

Prosessori: MOS 6502, Kellotaajuus n.1Mhz. ROM 20KB, basic kuvaruutueditorilla. RAM 5 KB josta Basic ohjelmointiin 3.5KB. Värejä 16kpl joista 4 kerrallaan tarkkuusgrafiikassa 192x160.

Konekirjoitusnäppäimistö.
Liitännät: Commodoren kasettiasema, sarjaliitin 1540 levyasemille (ketjutettavissa) ja tulostimelle, a/v monitorille tai modulaattorille, laajennusportti peli/ohjelma ja muistinlaajennusmoduleille, joystick peliohjain ja käyttäjän portti.

Äänigeneraattori: 3 perusäänikanavaa ja yksi kanava kohinageneraattorille.

RAM muistia pystyi laajentamaan 3KB, 8KB ja 16KB moduleilla. Maksimissa 32kb josta basic käyttäjällä 27.5 kb ram.

Kuvan laite on vuodelta 1980. Virtaliitin kaksinapainen, ei viisinapainen din kuten uudemmissa.

Seuraavaksi kuvia kokoelmastani ja screenshotteja muutamista peleistä joita kaksi vuosikymmentä takaperin pelailtiin. Eli nostalgiaa.

 
Kuvassa VICin aloitusruutu. Bytejä on vapaana ruhtinaallisesti.


Yleiskuva kokoelmasta vuodelta 2002.

 


Kuva Vicin sisuksista. Piiriläjä vasemmalla alakulmassa sisältää 10 kpl 4 bittisiä 512 byten rameja joilla 5 kb muodostettiin.

 


Flyerikuva. Mainosmiesten kertomaa.

Lisää mainosmiesten raakoja totuuksia.

Kuvassa Vicin hyötymoduleja. Näillä sai paljon aikaan... jos oli rahaa ostaa.



Moni muistaa tämän koska Jupiter Lander oli monessa Vic paketissa mukana.



Vicin "taistelu"lentosimulaattori. Karmea kokemus. Luultavasti olisi onnistunut paremmin 32kb muistille tehtynä ja pelkkänä lentosimuna.


Perils of Willy. Tätä pelattiin kovasti.


Gunslinger eli High Noon. Ja peli latautui Turboloaderilla. Kaikissa peleissä ei ollut todellakaan mitään turboa ja 16 kilon pelien, puhumattakaan 32 kilon seikkailupeleistä, lataaminen vicin kasettiaseman 300bps nopeudella oli yhtä tuskaa...etenkin kun viimeisen kymmenen sekunnin aikana homma seisahtu ja ruudulla luki "load error"
Viidennen virheilmoituksen ja kasettiaseman äänipään säädön jälkeen puheestani ei yleensä enään saanut mitään selkoa.


Jeff Minterin tuotokset sisälsivät poikkeuksetta Vicin äänigeneraattorin rajoja etsiviä efektejä. Oikeastaan oli hiukan arcade tunnelmaa. Vaan olipa Minter entinen Arcade koodarikin. Kuvan kasettipeli ei vaatinut lisämuistia, eli mahtui kaikkinensa Vicin viiden kilobitin muistiin. Muistin virkistämiseksi : 5 KB = 5120 bittiä

Viciin sai kaikenlaista opetusohjelmaakin. Tässä matikan alkeiskurssia.

Siplicalc oli kova sana Vicin taulukkolaskimena. Kasetilla toimitetun softan hinta oli kaikkea muuta kuin järkevä, ja hinnoittelussa taidettiin sekoittaa kotimikroilu konttorien ammattitietokoneiden ohjelmistoihin.


Puhesyntetisaattorikin saatiin mahtumaan samankokoiseen modulikuoreen kuin muutkin pelit yms. Kuvan kappaleesta on ajan saatossa särkynyt kuori.



Vanha kunnon "tankkipeli" vääntyi myös kotimikro muotoon. Peli joka kyllä olisi mannaa saada kabinettiversiona olkkarin nurkkaan.



Lode Runner oli siitä poikkeuksellinen modulilla toimitettu peli, että pelitilanne oli talletettavissa Vicin kasettiasemalla.



Kasetilla, kasetille, kasetilta...mitä ihmettä? ja miksi tyytyä 300bps nopeuteen kun levykeasema viuhotti jopa 4000 bps nopeudella dataa. (eli 500 kahdeksan bittistä tavua sekunnissa.)
Valitettavasti kahdeksankymmenluvun alussa maksoi levykeasema enemmän kuin keskusyksikkö ja kasettiasema yhteensä, ja jo koneen ostaminen yleensä oli keiltä tahansa vanhemmilta noihin aikoihin eräänlainen kynnyskysymys.
Kasettisoftat olivat yleensäkin myös halvempia. Muutaman minuutin datakasetin pyöräyttäminen oli helppoa ja nopeaa. Modulin valmistamisessa on aina kustannuksina rom piiri, ohjelman polttaminen piirille, piirin istuttaminen piirilevyyn joka sekin maksaa ja pitää suunitella ja lopuksi kaikki tämä pitää koteloida.
Kuvassa on Turtle Grafiikka ohjelma. Sen Logo ohjelmointikielestä povailtiin suuria tulevaisuudelle mutta toisinpa kävi...kuten myös niille atk-kerhon opettajan utopioille että vuonna 2000 on jokaisessa kotimikrossa 64 kilobittiä muistia ja vähintään 16 megahertsin prosessori.


Näyte moduulipelistä Gorf


Sky is falling. Tässä modulipelissä ohjaaminen tapahtui säätövastuksella eli padlleilla.



Omega Race. Yksinkertaiselta näyttävä pelialusta on kuitenkin melko haastava ja pelattava. Eikä efektitkään olleet hullummat.


Taas yksi monista tuon ajan peli idean kopioista. Skramble.

 





TAKAISIN INDEX SIVUUN
TAKAISIN HARRASTAJA SIVUUN