CIRCUS (1980)
Tämäkin laite
on jo lähtenyt jatkamaan matkaa ja rikastuttamaan jälleen uuden
omistajan elämää. Sattumoisin on tämä kone myös sen uudelle omistajalleen
se ensimmäinen flipperi.
Flipperi kuin flipperi. Näitä kun ei tehdä enään.
Circus on sivuillani esimerkkikoneena system 80 tekniikasta. Parempiakin
esimerkkejä on mutta tämä oli minun ensikosketus
flippereihin harrastuksena.
CIRCUS
LYHYESTI
Kyseessä on 1980 julkaistu neljän pelaajan elektroninen Widebodykone
eli kenttä on tavanomaista leveämpi. Tämä oli kolmas Gottliebin
sirkus teemainen laite. Mallinumero 654. Koneita tuotettiin
1700 kappaletta. Teemana on "Onnellisuus- Sirkus ja karnevaalit."
Designistä vastasi Ed Krynsky ja taidepuolesta Gordon Morrison.
Circus on
myös ensimmäinen Gottliebin kahdesta Wide-body Star Series 80 koneesta.
Pallo kulkee yhdessä tasossa. Ramppeja ei ole. Kentällä on
tasan yksi monttu. Pallolle vauhtia antaa kolme isoa flipperiä alakentällä
ja kaksi pientä yläkentällä.
Kenttä on ensi silmäyksellä tyhjää täysi, mikä johtunee siitä että
on suurella todennäköisyydellä pelannut enimmäkseen
uudemmilla, kapeilla ja klaustrofobisilla koneilla. Pallo tuntuu
nykykoneisiin verrattuna toisinaan seisovan paikallaan.
Pelin äänimaisema koostuu muutamasta yksinkertaisesta efektistä.
Äänikortilta voi valita soitteleeko kone yksinkertaisempia efektejä
(Tone mode) vai hiukan monimutkaisempi lurituksia (Sound mode).
Äänen toistossa
Gottliebilla juostiin tällä kertaa päin seinää. Matalia ääniä ei
ole ja epäonnistunut keksintö "sound projektion" on akustisessa
oikosulussa. Kaiutin roikkuu ilmassa takataulussa. Kyllähän se sen
äänen ohjaa kohti pelaajaa, mutta bassoja ei kannata toivoakaan,
mutta eipä niitä vielä tarvitsekaan tällaisilla
keskiäänisillä efekteillä.
Sys 80a ja c malleissa on jo parempi äänikortti, jossa on
jopa puhesyntetisaattorikin joissain peleissä.
Circucsen
ääninäytteet: Nämä löytyivät
arkistojen kätköistä. Ne on äänitetty realplayerilla
ja suoraan äänikortilta joten pallon äänet eivät
kuulu.
Kuten kuuluu,
äänet olivat todella yksinkertaisia verrattuna saman ikäpolven
Bally ja Williams flippereihin. Seuraavassa kuvassa Circucsen äänikortti.
Kilobitin äänirom piirien rivit loistavat poissaolollaan.
Halvalla ei saa hyvää aikaseksi ja muutaman sadan byten
äänipromilla ei paljoa revitellä.
Gottliebilla
ei ilmeisesti heti ymmärretty että flipperin ääntä
voi käyttää pelitunnelman luomiseen, eikä vain
olla seuraus 100 tai tuhannen pisteen osumasta. 80B sarjassa oli
jo parempi äänikortti ja 80C sarjassa joissakin laitteissa
jopa kolme äänikorttia joista yhdellä oli Yamahan
fm piiri taustamusiikkiin.
Kuva Circucsen takataulusta
entisöinnin jälkeen. Flipperin takalasi onkin haastava
korjattava. Pääsääntöisesti voi sanoa
että siinä epäonnistuu aina jollain tasolla.
Korjaamisen vaikeus on siinä että paikkamaalin pitäisi
läpäistä täsmälleen alkuperäisen
verran valoa jotta paikka ei näkyisi. Tässä
eräs vinkki ja työtapa takalasin entisöimiseen.
Kuten huomaat, hyvään jälkeen vaaditaan vaivaa
ja kalustoa sekä taitoa.
|
Yläkenttää
|
pelilauta
|
Alkuperäiset suuret kuvatiedostot ovat kadonneet vuosien
saatossa satojen huonosti organisoitujen cd-levyjen joukkoon.
Ainakaan vielä ei ole tullut vastaan, joten vanhoista
pölyisistä ja naarmuuntuneista valokuvista olen
ottanut uusia skanneja.
Gottliebin huono keksintö: muovinen
kevyt spinneri. Tällä muovilätkällä
ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi massaa jotta se jäisi
pyörimään.
|
Pelikenttää.
Aikavalotuskuvassa näkyy eräs vanhojen Gottliebien
hyvä puoli. Kentän yleisvalaistus oli lähes
poikkeuksetta hyvin suuniteltu. Pimeitä kohtia ei ole.
|
Droptargetit
lähikuvassa.
|
Lähikuva
Rototargetista. Ideana saada tähden kuva pyörähtämään
keskelle ja osua siihen yläkentän pikkumailoja käyttäen
pallolla, kun tähden edesä oleva valo palaa. Näin
tulee joko Extra ball tai Special. HIT valot näyttävät
vain mihin tauluista olet osunut.
|
Pelilaudan alla
Paljon huoltotilaa
ja kunnollinen rauta pitämässä pelilautaa ylhäällä.
Monista peleistä tuttu pelilaudan kenotus toiselle puolelle
ei ole tämän laitteen ongelma.
|
Takalasi ennen korjailua.
Gottlieb käytti uudempiin koneisiin verrattuna hillittömästi
lamppuja takalasille. Tämä osaltaan vaikuttaa lasin
taiteen suunitteluun ja myös siihen lämpömäärään
mikä sieltä lähtee. Ja se lämpö tekee
musteelle tuon hilseilyn.
|
System 80 Cpu
kortti
6502 prosessori, 2 kb pelirom, 8kb muuta romia, ram muisti
6532 ohjain piireillä.
|
Rototarget
pelilaudan alta katsottuna
|
Virtalähde.
Alhaalla vasemmalla
sulakkeet, vieressä tasasuuntaajat joiden yllä suotokonkka
ja muuntajat. Hopeinen rasia ylhäällä keskellä
on verkkosuodin.
|
Takaisin
|